Lite från Råsunda

Då är man hem igen efter några dagar i Stockholm, och framförallt matchen på Råsunda i söndags...


Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt varken sett eller hört något om matchen efteråt, så jag vet inte hur pressen har sett på matchen.


Men det blev ju förlust för HBK med 1-0, och jag tänker inte skriva något vidare matchreferat, det känns en aning passé nu. Sedan har ni säkert läst om den någon annanstans. Men lite kort så tyckte jag att det såg helt okej ut i första halvlek, det var nästan HBK så hade lite övertaget i början, och AIK var lite nervösa. Var ganska chansfattigt i första halvlek, men med lite tur kunde Klubben ha fått in ett mål. Kändes ändå rättvist med 0-0 i halvtid. Men direkt i andra så kände man att AIK fick lite bättre fart på det, och det var inte oväntat när de tog ledningen. Sedan kändes det lite som om pressen släppte lite på AIK och det kunde spela ut mer, medan luften gick ur HBK lite. Men HBK hade ganska bra spel precis efter målet utan att egentligen komma till något. Men sedan tog AIK över helt fram till slutminuterarna, då HBK hade några chanser.


De var lite kort om matchen i sin helhet. Nu kommer lite egna iakttagelser både på och utanför plan:


  • Kan ju till och börja med att tala lite om själva Råsunda. Vi satt då på den södra läktaren, vilket var bakom ena målet. Det innebar också att vi satt på rakt motsatta sidan från Norra stå. Kändes som om det var lagom avstånd från dem. Men jag hade faktiskt lite högre förväntningar deras tifo. Trodde att de skulle vara lite maffigare nu när det var premiär. Men visst, lite tifo hade de, men inte så mycket. Men de lät ändå en del, ett antal gånger mer än vad Kvastarna någonsin gjorde. Det var ju lite bättre stämning än på Örjan, lite beroende på att det var nästan 22 000 på läktarna, men det är inte precis hela sanningen. Sedan smällde det lite då och då från Norra stå, även om det inte var några bengaliska eldar. Tycker ändå man inte  borde kunna smuggla in dessa "bomber".

  • Däremot var det ganska lugnt på vår läktare, men vi satt ju också på familjeläktaren. Det innebär att man måste ha med sig ett eller två barn för att komma in där. Tycker faktiskt där ganska smart att man har en speciell familjeläktare som är lite lugnare, och billig. Tror det gör att fler barnfamiljer vågar och känner det är värt att gå på matcherna. Sedan var det helt okej platser. Även om du satt bakom målet så satt du så pass långt upp så att du fick bra vy över planen, och inte överdrivet långt upp så att du ändå såg vem som var vem.

  • Ska man trots allt sedan gå ner på planen så vill jag börja med att säga att lägg namnet Martin Kayong‑Mutumba på minnet. Jag vet inte vad som har sagt efter matchen om honom, men har var helt klart planens bästa spelare. Snabb och teknisk och hade t o m lite "lekstuga" ibland, kan bli en riktig joker för AIK i år. Även målskytten Özkan var bra på andra sidan.

  • I HBK så tyckte egentligen inte det var någon som stack ut riktig, mittbackarna skötte det ändå ganska bra, även om jag efter match är nästan ännu mer skeptiskt till dem. Det går helt enkelt för långsamt. Sedan tyckte jag att Järdler verkligen försökte på sin kant. Offensivt så försökte framförallt Görlitz, men utan att det blev så många farliga situationer. Återkommer nog innan matchen på fredag om saker som bör förbättra för Klubben. Vill bara tillägga att man inför matchen samlade hela truppen och alla tränarna precis framför bänken precis innan match, istället för att de som startar samlas i en ring i mittcirkeln, som man annars brukar. Var vara en liten notis.

  • Jag vet att man inte ska klaga en massa på domaren, och jag tänker inte heller klaga så mycket på Martin Hansson, som jag tyckte trots allt gjorde en helt okej match. Men däremot hans linjedomare är jag lite mer skeptisk till, framförallt när det gällde att blåsa offside. Allt så det blev offside så fort en spelare fick lite utrymme i ett offensivt läge med ingen spelare solklart framför sig. Och detta gällde för både lagen, och det fanns även lite konstiga offsideavblåsningar åt båda hållen. Nu när det drabbade båda lagen så kanske det inte är så mycket att diskutera, men det var ändå konstigt.

Nu tänker jag lägga den matchen i princip bakom mig och rikta in mig på fredagens match istället. Tycker trots allt att HBK ska ta med sig större delen av första halvlek och precis efter AIKs mål till fredagens match, då såg det ändå hyfsat ut. Förhoppningsvis får vi lite varmare väder på fredag, det var svinkallt på Råsunda. Och sedan värmde ju inte spelet så mycket heller...


Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"!


Kommentarer
Postat av: Kungen

Låter som en bra resa! Men man får ju hoppas på bättre offensiv på fredag mot TFF?

2009-04-07 @ 19:58:44
URL: http://www.lifeandcrimes.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0