Jacobsson & Svensson alltså

Igår blev det alltså tillsist klart vilka som ska leda HBK nästa år. Lasse Jacobsson kliver alltså upp ett snäpp och tar över som huvudtränare. Vid sin sida får han alltså förre HBK- och landslagsbacken Michael Svensson, något som jag då hade lite på känn.

 

Jag ska inte smussla med att jag trots allt blev ganska besviken när jag fick reda på det igår. Hade ju ändå hoppas på något nytt, fräscht namn som huvudtränare till nästa år, som skulle kunna röra om lite. Men istället flyttas alltså Lasse upp, vilket inte är så spännande precis. Och även om jag nu med lite mer perspektiv på det hela ser mer positivt på det, så kommer man inte ifrån att det ändå är en person som var med under förra året som nu alltså ska ta över huvudansvaret.

 

Men om man ska börja med att jag, med de flesta andra skulle jag tro, ville se en förändring, och då göra den assisterande tränaren till huvudtränare känns ju inte som att det kommer att blir några vidare förändringar. Men det skulle inte förvåna mig om det blir det. För Lasse gör klart att hon Janne egentligen har ganska olika sätt att se på fotboll. Medan Janne är en fan av en rak 4-4-2, så säger Lasse att han är mer för 4-3-3 med mycket passningsspel. Så redan där så verkar det vara ganska stor skillnad emellan dem. Och den som har följt min blogg under året vet vad jag bland annat har velat se, mer spel utmed marken.

 

Sedan tror jag att Janne styrde rätt mycket själv och skulle hela tiden ha så mycket koll som möjligt, är ju en erkänd pedant. Så jag tror inte Lasse fick igenom så mycket av sina idéer egentligen. Lasse tror jag är mer avslappnat och säger ju själv att han mer går på känsla än Janne. Tror Lasse kommer att släppa in resten av tränarna mer än vad Janne gjorde, och måste inte ha koll på allting på samma sätt, utan kommer att lita mer på dem runtomkring honom, och på så viss få dem att utvecklas och våga gå på det de tror på. Men samtidigt är det ju fortfarande viktigt att Lasse visar att det är han som är huvudtränare.

 

Men något som jag tror både Lasse och Janne har är vinnarskallar, men jag tror det finns dem med ännu större: som Micke Svensson. För det jag framförallt tror Micke kan bidra med är ju inställning och att det inte var så länge sedan hans spelarkarriär tog slut, vilket gör att han har färskt i minnet hur det är att vara spelare. För som spelare var han ju inte det som hade några fingrar emellan, utan var en riktig krigare och gav alltid järnet, något som han förhoppningsvis också kan förmedla till spelarna nu. Och som sagt så vet han hur det är att vara spelare, och kan på så viss förstå hur spelarna känner i olika lägen och handla efter det. Med sin utlandskarriär har han säkert också plockat upp en eller annan främmande idé som han kan ha användning av. Sedan tror jag då att ha som assisterande för mer utrymme under Lasse än vad de assisterande fick under Janne.

 

Det är ju omöjligt att säga om det kommer att bu eller bä. Men som sagt så ser jag absolut betydligt mer positivt på det nu än vad jag gjorde igår.

Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0