4-3-1-2?

Läste artikeln om Arvidsson i dagens Hallandsposten. Där var en sak jag fastnade lite extra vid. Janne Andersson säger, som jag redan har vid flera gånger ( börjar jag bli tjatig eller?), att det inte ska skaffas någon mer anfallare. Sedan säger Janne, citat från artikeln, så här:

"Hade vi spelat med 4-4-2-uppställning hade vi nog agerat redan, men i och med att vi har gått över till 4-3-1-2 har vi Anselmo, Emir Kujovic och i viss mån Ajsel Kujovic i samma roll som Magnus Arvidsson."


Gått över till 4-3-1-2? Intressant! Ska direkt säga att jag har lite av en förkärlek för denna formation, spelar ofta med den på FIFA och Football Manager, med en spelare med en fri roll mellan mittfältet och anfallet. En spelare som i anfall är som en anfallare och i försvar som en central mittfältare. Sedan gör det att det inte lika lätt blir ett gap mellan mittfältet och anfallet, och att man får en till spelare som snabbt upp i straffområdet. Frågan är bara hur det funkar i praktiken. Bl a, hur det går med bara 3 "riktiga" mittfältare, och bara en innemittfältare, så kanske man får det svårt att styra mittfältet. Sedan är jag väldigt intresserad över hur position för spelaren mellan mittfältet och anfallarna ser ut egentligen. Tror att det kan bli riktigt bra om man får det att funka, men känns som det hänger rätt mycket på "spelaren emellan". Tror han får springa rätt mycket, men konditionen är ju inte den svenska fotbollens svaghet precis...


Tänkte bara prata lite mer om min vilja om att skaffa en anfallare till (bara lite). Jag trodde, speciellt efter att man nu sålde Arvidsson, att man skulle spela med en anfallare nästa säsong. Då kanske det är okej med bara 3 forwards i truppen. Men om man ska spela med 2 forwards så tycker jag att man ska ha FYRA forwards. Tänk om en av anfallarna blir skadade, då står man utan någon anfallare på bänken. De har säkert tänkt på det, men ändå... Kan inte heller helt utesluta att det är tryckfel i Hallandsposten, men tror trots allt att det som står stämmer.


Är kanske lite dum, men jag är lite fundersam vilken roll Janne pratar om i citatet ovan. Antagligen är det väl anfallare, för han menar väl ändå inte att någon av dem skulle spela positionen bakom, eller...?


Till sist är det lite intressant, som Lasse kommenterade om, att Janne inte tror att Arvidsson kommer spela något mer i allsvenskan. Alltså ville han mest ha honom som en go gubbe i truppen, intressant...

Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0