Mittbackar

Även bland mittbackarna tappar Klubben en. Daniel Johansson väljer att flytta en bit norrut till Falkenberg. Daniel kom från Stafsinge 2005 till HBK:s ungdomsverksamhet. Inför den senaste säsongen tog han sedan upp från U-laget, där han var kapten, till A-laget, men den allsvenska debuten dröjde fram till slutet av säsongen, borta mot Hammarby där han fick starta pga avstängning på Tomas Zvirgzdauskas. Såg dessvärre inte denna utan var utomlands och lyssnade istället genom radiosportens webbsändning, men Daniel verkar ha gjort bra ifrån sig trots att de förlorade. Tycker det är lite synd att han lämnar, skulle kanske ha kunnat börjat slåss om en plats i startelvan till nästa år. Hade personligen kanske tyckt det hade varit bättre om han hade blivit utlånad till Falkenberg, men det är som det är. Det är bara att önska Daniel lycka till!


Det innebär att de tre mittbackar som finns inför försäsongen är Tommy Jönsson, Tomas "Zvirre" Zvirgzdauskas och Markus Gustafsson. För tillfället är det väl Tommy och Zvirre som startar i mittlåset.


Lagkapten Tommy går in på sin 12:e säsong i HBK, vilket jag tycker är väldigt strongt. Han har väl kanske sina bästa år bakom sig, men håller fortfarande helt okej nivå. Har en hyfsad vänsterfot och hyfsat spel med fötterna, men lite seg ibland.

Även Zvirre börjar närmare sig slutet på karriären tror jag. Zvirre var ju helt omöjlig förut att slå i luftrummet, men på senare tid tappar han allt fler luftdueller. Det är tyvärr inte bra eftersom det helt klart är han spel i luften och styrka som är hans styrkor. Han är inte precis den snabbaste, och hans spel med bollen i fötterna är inte heller det bästa. Än så länge vinner han tillräckligt många dueller för att överväga det, men man vet inte hur länge till.


Markus har jag väl bara sett i någon av träningsmatcherna innan senaste säsongen och i någon U21-match, så jag har inte som mycket att säga om honom. Men han har nog en bit upp till Tommy och Zvirre. Det grundar jag på att efter att Peter (Larsson) lämnade och Zvirre var avstängd borta mot Gelfe i somras var det Andreas Johansson som fick spela mittback. När sedan Zvirre för andra gången var avstängd under säsongen, den här gången mot Hammarby, var det ju Daniel Johansson som fick spela. Hoppas Markus under försäsongen närmar sig Tommy och Zvirre, kanske t o m går förbi någon av med. Hoppas även han får mycket speltid under försäsongen.


Trots dessa tre mittbackarna så tycker jag att man skaffa en ny mittback, och det tycker jag ska vara det man prioritera första att skaffa. Som jag har sagt så är både Tommy och Zvirre lite smått på nergång och Markus kanske till nästa säsong börjar riktigt har kommit upp i tillräcklig klass. Jag tycker man ska försöka hitta en mittback som är så pass snabb så han kan följa med de flesta anfallare hyfsat. Han ska helst också kunna hantera bollen hyfsat på marken. Alltså en spelare som liknar Peter Larsson, fast en lika bra spelare är kanske svårt att hitta, men man kan ju alltid hoppas...


Imorgon kommer mittfältet, men kom ihåg:


Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0