Ytterbackar

Idag fortsätter jag med backarna i min genomgång om lagdelarna. Jag har bestämt mig för att dela upp det i två delar: ytterbackarna, som jag börjar med nu, och mittbackarna, som jag skriver om lite senare idag.


Inför nästa säsong så försvinner Jesper Westerberg, som känner att han har fått för lite speltid. Det kan man förstå eftersom han trots allt är U21-landslagsman och då inte vill sitta på en bänk och tappa i utveckling. Ska jag var ärlig så tycker jag att det inte är någon större förlust, inte i alla fall som högerback. Han kändes som han inte hade något vidare självförtroende och har varit en säkerhetsrisk. Då är han bättre som högermittfältare, men där vill han inte spela egentligen och nu tror jag han skulle ha fått svårt att platsa också heller. Så jag tackar Westerberg för vad han har gjort för klubben och önskar honom lycka till i framtiden. Jag vet att han har det någonstans, såg honom under U21-matchen på Örjan 2007 och då var han nästan out standing med riktigt snygga inlägg.


Då står vi med Per "Texas" Johansson och Mikael "Gus" Rosén, vilket är två helt okej ytterbackar, och förhoppningsvis Emil Jensen, om han får hålla sig hel. Sedan spelade ju Andreas "Ante G" Johansson högerback under slutet av säsongen, men jag ser honom mer som mittfältare än som högerback. Mitt förstaval som ytterbackar är idag Texas och Gus. Texas som kanske inte är den mest tekniska, även om han också kan, eller snabbaste. Men han har så många andra egenskaper, som sin vilja och ledaregenskaper, som gör att han är en bra allsvensk ytterback. Gus fick ju inte den bästa starten när han kom hem igen sommaren 2006 då har var den stora säkerhetsrisken under den hösten som vänsterback, vilket är fel kant för honom. Men när han sedan kom tillbaka till högerkanten så blev hans spel mycket bättre. Kan ibland ta väl kyliga beslut, ibland nästan dumdristiga, med bollen, men kommer oftast ifrån situationerna med bollen i behåll. Men när han inte gör det blir det ofta farligt.   


Skulle sedan Emil kunna börja konkurrera på riktigt igen skulle det ge HBK något som Gus och Texas inte har, speed. En intressant fakta om Emil är att han har (eller hade i alla fall när jag gick där för två år sedan) rekordet på konditionstest på Hallägraskolan som man gör varje höst och vår, vilket visar på att han har lite fart i bena.


Dessa spelare till trots så känner jag att det behövs värva någon ytterback, gärna någon lite yngre eftersom de andra är i 30-års-åldern och kanske bara har några år kvar innan skorna läggs på hyllan. Sedan skulle det så klart vara intressant om Mikael Nilsson flyttar hem, han är ju trots allt landslagsman. Tyvärr sänktes chans med att Bröndby verkar vara intresserade av honom, HBK kan inte ge lika hög lön. Men man vet inte hur han tänker, ska han tillbaka till Skandinavien som kanske han lika gärna vill hem till Sverige. Sedan vet man ju inte om han stannar kvar ute i Europa.


Skulle jag bestämma så tycker jag att HBK ska värva en talang nu under försäsongen och sedan får hem Mini (Mikael Nilsson) till sommarn. Kommer med mittbackarna senare idag. Fram till dess, kom ihåg:


Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0