Bundesliga nästa för Ante

Efter ett tags rykten står det nu klart att Andreas Johansson lämnar HBK för Bochum i tyska Bundesliga. Enligt Expressen så kommer HBK få cirka 3,5 miljoner för honom.


Rykterna började egentligen redan i vintras efter att Ante blivit uttagen till landslagets januariturné, då det började ryktas om att grekiska Xanthi var intresserade av honom. Detta rann ut i sanden, men under våren har det kommit andra rykten. Framförallt så ryktades det om att danska Ålborg, med bl a Magnus Pehrsson som tränare, var intresserade av honom. Men efter att Ålborg för bara någon vecka sedan värvade Lollo Chanko från Hammarby, som är en liknande spelare som Ante, kändes det mindre troligt att även Ante skulle hamna där. Utan det blir alltså Bochum istället.


Visst är det lite tråkigt, men jag har hela tiden räknat med att i alla fall en av HBKs defensiva mittfältare skulle försvinna. Ante har det som sagt ryktas om, Sparv har bara ett halvår kvar på kontraktet och har gjort ett bra U21-EM vilket gör även honom till en kandidat till att flytta. Sedan började det även ryktas i veckan om att Seb skulle vara intresserad av att flytta. En klubb som ska vara lite är intresserad är den allsvenska jumbon Örgryte, och med tanke på att Seb flyttade upp till Göteborg innan denna säsong så känns det ju inte omöjligt att han även vill spela i Göteborg.


Och nu har alltså Ante lämnat. Då så tycker jag att det gäller att framförallt sett till att få Sparv att stanna kvar. Har ju inga problem med att Seb stannar, men jag är faktiskt lite skeptisk till om Seb håller tillräcklig klass, och därför är det inte lika tungt att tappa honom. Så jag tycker att man direkt när Sparv ansluter till Klubben igen efter U-21 ska man ta och försöka skriva ett nytt kontrakt med honom. Han har även gått ut och sagt att om inte HBK erbjuder honom ett kontrakt snarast så kommer även han lämna i sommar, vilket då skulle vara väldigt tung smäll för Klubben. För jag tycker som sagt inte att Seb är riktigt tillräckligt bra för att vara ordinarie.


Men även om båda skulle stanna så tycker jag helt klart att man borde försöka skaffa en till defensiv mittfältare, två räcker inte. Kanske någon av de två som har provtränat, Saevertsson och Benede. Av de två så verkar det nästan som om det är Saevertsson som har gjort bäst intryck. Men i vilket fall så tycker jag att man ska agerar så fort som möjligt, både med en ersättare till Ante och med ett kontrakt till Sparv.


Till sist vill jag bara önska Ante lycka till. Han har trots allt alltid kämpat och slitit, det är annat som har varit sisådär ibland...


Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"

Kommentarer
Postat av: Lasse

All respekt för Anta. Jag har varit lite kritisk till honom men börjar mer och mer inse värdet av någon sliter, gnager och tuggar mittfält.



Jag bockar och bugar för Ante!

2009-06-24 @ 10:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0