Nya regler ska gynna talangerna

På ett möte som Svenska Fotbollsförbundet hade i Gävle igår beslutade man att göra några ändringar inför nästa säsong. Det är tänkt att ändringarna ska gynna talanger.

 

Till och börja med utökas matchtrupperna till 18 spelare, alltså blir det sju avbytare istället för fem som det har varit tidigare. Sedan beslutade man även att hälften av matchtruppen måste vara hemmafostrade spelare. Med hemmafostrade spelare menar man spelare som ska ha spelat åtminstone tre år i en svensk förening mellan 15 och 21 år. Det innebär alltså att spelaren inte måste vara svensk för att räknas som hemmafostrad spelare, utan det räcker alltså med att man har varit i Sverige under några år i ung ålder. Så det blir t.ex. inga problem för Anel att räknas som hemmafostrad spelare, även om han inte har något svenskt medborgarskap.

 

”Det här något som vi har jobbat med några år och de sista åren har vi haft speciella arbetsgrupper som har arbetet med just de här frågorna”, säger Gerhard Sager, ordförande i tävlingskommittén, till TT på Fotbollsexpressen.

 

”Vi vill att talanger ska få en bättre matchning än vad de får i dag. Många får inte chansen för att klubbar har skaffat spelare från utlandet.”

 

Något annat som man kom fram till som ska hjälpa talangerna är att klubbarna får låna ut fler spelare. I år var det bara tillåtet att låna ut två spelare och en målvakt. Nästa år blir det tillåtet att låna ut sex spelare och två målvakter till lägre divisioner, och på så vis utveckla spelarna. Och till en och samma klubb får man låna ut fyra spelare och en målvakt.

 

Så vad tycker jag då om dessa ändringar. Jag har hört att det är en del tränare som är lite skeptisk till utökandet av avbytare, t.ex. Tom Prahl.

   ”För vår del är det inget lyft. Det blir också en ekonomisk fråga att resa runt med fler spelare till varje match. Sedan, visst, kan det vara en uppmuntran för vissa spelare”, säger Prahl till FotbollDirekt.se.

 

Men jag däremot är mer positiv till de hela. Jag anser att man genom denna ändring kan vara mer förberedd på vad som kan hända på planen. Du kan ha fler spelare som har olika egenskaper och positioner. Och jag tror faktiskt att de kan ge fler unga spelare chansen, i alla fall att vara med i matchtruppen. Och är man väl med i truppen så vet man ju aldrig.

 

Sedan vad det gäller att minst hälften av spelarna i matchtruppen ska vara ”hemmafostrade spelare” har jag inte så mycket att säga om. Det känns som om det ändå har varit på väg mot att de allsvenska lagen mer har satsat på talanger, mycket p g a finanskrisen. Det är inget som gör någon större skillnad för HBK heller, skulle förvåna mig ifall man kommer upp i nio utländska spelare i hela truppen, just nu har man fem.

 

Vad det gäller utlåning så hade jag faktiskt inte koll på att det fanns en stopp på hur man fick låna ut, och att det ändras känner jag inte gör några jättestor skillnad för mig personligen. Men visst, det kan ju mycket väl göra att flera spelare blir utlånad, och det är ju inte omöjligt att det ger en positiv reaktion.

Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0