Sportchef till nästa år?

I en intervju i Hallandsposten igår sa HBKs ordförande Ingmar Broström att man ska se över HBKs organisation till nästa år. En tjänst som då kan bli aktuell att införa är sportchef, något som HBK är ganska ensamma om i Allsvenskan om att inte ha. Men hur den tjänsten i så fall ska se ut är inte riktigt fastställt enligt Boström:

 

”Jag menar, sportchefsrollen är unik och skiljer sig vad gäller arbetsuppgifter i varje klubb som vi har tittat på. Därför skulle den påverka hela organisationen, exempelvis är det tveksamt om då fyra tränare behövs, och det är såna frågor vi då måste titta på”, säger han.

 

Han säger även att arbetsbelastningen på Janne har varit lite för hög:

 

”Medvetet eller omedvetet så har Janne själv också tagit på sig lite för mycket arbete och åkt runt och scoutat nya spelare, vilket gjort att fokus på varje träning kanske inte har varit 100 procent alla gånger.”

 

Men Boström säger samtidigt att han har fullt stöd för Janne. Och säger att det aldrig varit något snack om att låta honom gå, så de förhoppningarna blev betydligt mindre. Men samtidigt så är det ju inte så smart ifall han skulle gå ut med att Janne hänger löst innan man har någon annan på gång, så jag slutar inte hoppas helt.

 

Men jag måste säga att jag är väldigt positiv till att man ska tillsätta en sportchef, är något som jag har eftersökt ett tag faktiskt. Det är eftersom det känns som om det i dagens HBK har varit för otydliga roller och där flera får ta på sig för mycket, där ibland Janne som tränare. Sedan är jag om jag ska vara helt ärlig inte till hundra procent säker på allt som en sportchef gör, verkar ju också som det varierar från fall till fall. Men den ska väl vara lite ett ansikte utåt, och bland annat sköta en hel del vad det gäller transfer, alltså både spelare ut och in ifrån klubben.

 

Så nu tänkte att jag skulle ge några namn som kanske skulle kunna vara aktuella som sportchef:

 

Janne Andersson

Janne känns ju som ett namn som direkt kan vara aktuellt. Jag är inte helt främmande till det heller, tycker det skulle kunna vara ett ganska bra alternativ. Kanske framförallt för att om han blir sportchef så måste det ju bli en ny… ja precis, ni vet. Sedan så sköter han media ganska bra, och har ju koll på sakerna direkt, så det behövs inte startsträcka som det behövs om det kommer någon annan ny in i rollen.

 

Björn Andersson

Björn hade jag ju med även som ett alternativ som tränare, och jag anser honom som ett namn även som sportchef. Han har ju som sagt en hel del rutin, som säkert kan vara användbar både på bänken och högre upp. Men har ju precis som jag sa mycket av sina arbetsuppgifter nu uppe i Stockholm, och ska också vara inblandad i Djurgården vad jag har hört ryktas om. Men han har som sagt ett hus i Halmstad.

 

Fredrik ”Fidde” Andersson

Är det fler än jag som ser ett samband mellan de tre jag har räknat upp hittills, precis samma efternamn, är inte precis något som jag har planerat. Men till ”Fidde” som är med eftersom jag gärna ser någon sportchef som Håkan Mild i IFK eller Dick Last i ÖIS. Alltså en person som hade viss status i klubben som spelare. ”Fidde” var ju den sista lagkapten som fick lyfta von Roséns-buckla 2000, och gjorde över ett decennium i HBK som spelare. Numera finns han i Klubbens styrelse, så det blir inget jättesteg för honom heller. Men samtidigt så vet jag inte så mycket mer om honom, eller om han passar som sportchef, men vi får väl se.

 

Mats Jingblad

Jingblad har ju varit sportchef innan, det gick ju jättebra… Men precis som med tränare så är han alltid ett alternativ. Sen kanske inte man ska göra hela sin bedömning av honom på hur det gick i Norrköping förra året, jag menar han har ju varit tränare på hög nivå ganska lång tid. Så vem vet, det kanske blir succé.

 

Tom Prahl

Känns inte speciellt troligt. Men om Prahl vill ha en ny utmaning så kan han ju gå över och bli sportchef, i HBK t.ex. Prahl kommer ju alltid ha hög status i HBK och kan mycket väl vara ett bra alternativ.

 

Nu får vi väl först och främst se om det blir någon sportchef. Sedan får vi se om något av dessa namnen blir aktuellt. Men jag tycker i alla fall att det är dags att det blir en sportchef.

Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0