Nedräkning till Allsvenskan: Superettan

Som sagt så börjar jag med att tippa vilka lag i Superettan som tar direktplatserna upp till Allsvenskan, och vilket lag som får kvala. Det är väl lika bra att sätta igång:

 

Plats 1 (direkt) - Assyriska FF

Assyriska var ju bara minuter från att kunna kvala in till årets Allsvenskan, men förlorade till sist mot Djurgården. I år tror jag man får revansch. Som sagt så var man nära redan ifjol, och har sedan dess skulle jag säga förstärkt laget. Bl a har förre AIK-tränaren Rikard Norling tagit över som huvudtränare, och Magnus Bahne kommit från HBK. Norling har ju rutin från att ta upp lag från Superettan innan, AIK 2005, och fick ju lämna AIK mot supportrarnas vilja. Bahne var ju väldigt ojämn under förra året hos HBK, men är i sina bästa stunder en klassmålvakt. Kanske hittar han lite tillbaka till spelet innan han skadade korsbandet. Förutom dessa så har man spelare som Mikael Eklund, Stefan Batan och Dennis Östlundh med en del allsvensk rutin. Så jag tror Assyriska klarar av att vinna hela Superettan, och åter bli allsvenskt.

 

Plats 2 (direkt) - Örgryte IS

Örgryte fick ju direkt lämna Allsvenskan igen efter kommit upp inför förra säsongen. Men det finns ändå en mängd välkända spelare i klubben med en hel del allsvensk rutin. Ta bara namn som Alvaro Santos, Björn Anklev, Sebastian Johansson och Pavel Zavadil så förstår ni. Sedan har ju Janne Andersson tagit över laget efter att fått lämna HBK. Får se hur han klarar av sin nya klubb. Som ni ser så tror jag ändå inte att man kommer att vinna Superettan, utan får nöja sig med andraplatsen, men det gör ju ingen större skillnad. Det viktigaste är ju i vilket fall att man klarar den allsvenska platsen.

 

Plats 3 (kval) - GIF Sundsvall

Sundsvall var fyra poäng från kvalplatsen förra året, i år tror jag man tar den. Man har en del rutin, Jonas Wallerstedt, blandat med finess, Robert Mambo Mumba, som ska göra att man har en chans på allsvenskt spel. Men även om det finns en hel del namn i alla fall jag känner igen i laget, så känns det inte riktigt som om det alla dessa är spelare som har visat ha den riktiga spetskvalitén. Det är en sak som gör att man ändå att kvalplatsen hänger lite löst, det finns ett gäng lag bakom som absolut kan vara med och fightas. Men truppen ser trots allt tillräckligt bra ut för att ta kvalplatsen.

 

Så dessa lagen är det alltså som jag tror kan bli de nya ansiktena i Allsvenskan 2011.

Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0