Görlitz på väg bort?

Efter den säsong som Michael Görlitz gjorde förra året så har man egentligen bara väntat på intresse från utländska klubbar.

 

Men hittills har det egentligen inte varit så jättemycket konkreta rykten när det gäller honom. Det skulle väl i så fall vara att Nürnberg ska vara intresserade av honom, men inte så mycket mer. Och visst har någon kvällstidning eller liknande försökt skapa något rykte om att han ska vara på väg bort, men det har ofta känns som om de har använd ungefär en och samma intervju med samma svar om och om igen där Michi säger att han trivs jättebra i Halmstad, men vill såklart vidare någon gång i framtiden. Att det enligt Michis agent ska finnas klubbar som hållit ett öga på honom, och varit och tittat på honom. Men det har inte varit så mycket mer.

 

Sedan gick ju HBKs ordförande Ingmar Broström ut för några veckor sedan och sa att det ska mycket till för att HBK ska sälja Görlitz. Det har snackats om summor uppåt 20 miljoner för att det ska vara aktuellt för HBK att sälja Görlitz, som har två år kvar på sitt kontrakt. Och visst Görlitz var en väldigt viktig spelare förra året, det är inte något som varken Broström eller jag hymlar med, men tyvärr så har han nog framställs lite för viktig i nationell press. För medan Broström i en intervju med i Hallandsposten i mellandagarna sa att man förvisso räknar med Görlitz 2010 men att alla har sitt pris, så framställs det i Fotbolldirekt.com som om Görlitz enligt Broström nästan är oersättlig, och det inte finns någon möjlighet att man ska bli av med honom. Tycker ju att det är lite synd att Fotbolldirekt ger det bilden, för jag tror mer på det som står i Hallandsposten. För jag tror att man verkligen kommer att försöka behålla Görlitz, men alla har ett pris och Görlitz har ju sin egen vilja också.

 

Men för bara ett par dagar sedan kom Fotbolldirekt med en intervju med Görlitz, där han, enligt dem, ska vara ganska intresserad av att lämna HBK. Görlitz säger precis som innan att de finns klubbar med intresse, men att det nu finns en klubb som är extra aktuell, men just nu fokuserar han på HBK. Han anser också att det är två intressanta veckor kvar tills det utländska transferfönstret stänger, och att han pratade med sin agent flera gånger under förra veckan. Han säger även såhär i artikel, vilket är det som mest får mig att tro att han är på väg bort:

   ”Jag trivs i Halmstad men samtidigt vill jag spela på så hög nivå som möjligt. Och som jag utvecklades förra säsongen så känner jag att jag har klassen för att gå vidare till en bättre liga.”

 

Men även om jag började bli lite ”orolig” efter den artikeln, så gjorde artikeln på Fotbolldirekt igår det ännu tydligare att det verkligen finns konkret intresse för Görlitz från andra klubbar. Där går ordförande Broström ut och säger att man väntar på bud på Görlitz från en eller flera klubbar, men att det alltså måste vara ett rejält bud för att det ska bli någon affär. Han hoppas också att Görlitz har lite is i magen och inte tar första bästa bud, utan att en halv säsong till i Allsvenskan kan gynna båda parter

   ”Så kan det ju bli. Fortsätter han lika bra som förra säsongen så kommer han på sikt få ännu bättre bud än vad han kan få i dag. Han är ung, så det kommer han att få”, säger Broström.

 

Så vi får väl se vad som händer. Jag hoppas såklart att Görlitz stannar med tanke på hur viktig han var förra året, och att det inte riktigt finns någon med hans egenskaper just nu i HBK. Men som sagt så kan ju Görlitz säkert vara sugen på att testa på något större, och alla har ju sitt pris. Men jag hoppas faktiskt att man kan få mer än 20 miljoner, tycker nästan han är värd ännu mer, men 20 mille är ju inte heller fel. Men jag hoppas verkligen Klubben har en plan på hur man ska göra om Görlitz trots allt väljer att lämna, annars kan det bli riktigt tungt…     

Se till att gräset ligger med "grôna sidan opp"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0